Hallinnon digitalisointi hyödyttää kaikkia kaupunkilaisia

Digitalisaatio, ohjelmistot, tekoäly, sovellukset ja rajapinnat. Monelle ihmiselle arkipäiväisiä asioita, mutta myös monelle ihmiselle jo sanoina luotaantyöntäviä.

Maailma digitalisoituu kovaa vauhtia, viimeisimpänä pandemian pakottaneesta tarpeesta. Nykyaikaiset, modernit ja saavutettavat palvelut ovat niin yksityisten kuin julkisten organisaatioiden elinehto. Iso osa ihmisistä haluaa hoitaa palvelut kätevästi digitaalisesti, ilman jokaisen hoidettavan asian monimutkaista paperien täyttöä ja lähettelyä paikasta toiseen (puhumattakaan vielä luottaen siihen, että posti toimittaa sen ajallaan perille).

Digitaaliset palvelut ovat myös monille ihmisille inhottava ja vaivaa aiheuttava asia. Eri ohjelmien käytön opettelu, tunnusten muistaminen. Yksinkertaistenkin asioiden hoito tuntuu ylitsepääsemättömän vaikeilta, ja apua ei tunnu saavan mistään.

Digitalisaation paras puoli onkin siinä, että se hyödyttää niin niitä, joille palvelujen hoito digitaalisesti on arkipäivää, kuin niitä, jotka eivät välttämättä edes omista tietokonetta tai älypuhelinta. Väitän itseasiassa, että se hyödyttää jopa eniten juuri jälkimmäistä ryhmää.

Tässä vaiheessa moni varmasti pysähtyy ihmettelemään. Enkö ymmärrä mitään digitaalisten palvelujen käytön hankaluudesta? Kyllä, digitaalisten palvelujen ja laitteiden käytön hankaluus on minulle hyvin tuttua. Olen pienestä asti tottunut auttamaan isovanhempiani ja muita vanhempia eri palveluiden käyttöön. Palvelut ja laitteet jotka ovat itselle yksinkertaisia, ovat toiselle ylitsepääsemättömän vaikeita käyttää.

Ja juuri tähän digitalisaation hyödyt kulminoituvat.

On minun kaltaisia lähes puhelin kädessä syntyneitä ihmisiä, jotka hoitavat palvelut ruuan tilaamisesta lääkärin ajanvaraukseen, veroilmoituksen täyttöön ja korkeakoulututkinnon suorittamiseen täysin digitaalisesti. Eikä muu tapa tulisi enää oikein kysymykseen. Ongelmatilanteessa asiakaspalvelun tavoittaa helposti chatista, koska soittaminen tai paikan päälle meneminen tuntuisi vaivalloiselta.

Kun yhä useampi kaltaiseni ihminen siirtyy käyttämään palveluita digitaalisesti, jää palveluntarjoajilla paljon enemmän resursseja kohtaamaan paikan päällä niitä, jotka haluavat asiat hoitaa paikan päällä. Kaikkien ei tarvitse, eikä pidä oppia käyttämään digitaalisia palveluita. Niistä saatava kokonaishyöty on kuitenkin valtava. Digitalisaatio tehostaa palveluita, automatisointi vähentää kustannuksia ja kuten sanottua, säästää kasvotusten palvelua tarvitseville nykyistä enemmän resursseja. Siksi hallinnon digitalisointiin tulee panostaa, niin nyt kuin pandemian jälkeenkin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s